#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#
Domů / Novinky / Příčiny roztroušené sklerózy – hlavní podezřelí

Novinky

Příčiny roztroušené sklerózy – hlavní podezřelí

Přesná příčina roztroušené sklerózy nám zatím není známa. V hledáčku vědy je však hned několik hlavních podezřelých. Co s vysokou pravděpodobností stojí za tímto onemocněním?

Roztroušená skleróza (RS) je podmíněna autoimunitním zánětem centrálního nervového systému. Buňky imunitního systému při ní napadají místo bacilů buňky vlastního těla. Proč?

Viníků je několik

Roztroušená skleróza je způsobena kombinací mnoha faktorů. Mezi hlavní viníky patří:

• genetika,
  • faktory vnějšího prostředí (kouření, viry, vitamín D),
  • hormony.

Dědičná nemoc? Ano i ne

Bojíte se, že roztroušenou sklerózu předáte svým potomkům? Riziko onemocnění RS je ve zdravé populaci méně než 1 %. Bratr, sestra, rodič nebo dítě s RS má 3–4% pravděpodobnost, že onemocní stejnou chorobou. Ano, toto onemocnění je z malé části dědičné, tato predispozice však není nikterak vysoká a RS není z genetického hlediska považována za rizikovou chorobu.

Z této, lehce vyšší pravděpodobnosti nemůžeme vinit jen jediný gen. RS se týká tzv. „polygenní dědičnost“. Bylo objeveno hned několik genů přispívajících ke vnímavosti vůči tomuto onemocnění. Nejdůležitější z nich jsou geny umístěné na 6. chromozomu kódující tzv. „hlavní histokompatibilní komplex“ – HLA. HLA se podílí na rozeznávání nežádoucích (cizorodých) látek v lidském organismu. Přítomnost genetické predispozice nemusí vždy vést k rozvoji RS. Geny jsou pouze částí složitého příběhu a samy o sobě nestačí.

Hormony

RS se vyskytuje častěji u žen. Na průběh tohoto onemocnění má vliv těhotenství a kojení. Už to určitým způsobem naznačuje, že by v rozvoji nemoci mohly hrát svou roli i hormony. Přibývá důkazů o tom, že hormony včetně pohlavních mohou ovlivňovat a zároveň být ovlivněny imunitním systémem. Dva hlavní ženské pohlavní hormony (estrogen a progesteron) mohou tlumit některé imunitní reakce. Hlavní mužský pohlavní hormon (testosteron) může rovněž v některých oblastech imunitního systému působit útlum. Hladiny estrogenu a progesteronu jsou vysoké v průběhu těhotenství. To do jisté míry vysvětluje obecně nižší aktivitu RS v tomto období života. Vyšší hladiny testosteronu u mužů pak mohou být částečným vysvětlením pro vyšší výskyt RS u žen než u mužů.

Co můžete ovlivnit sami?

Spoustu věcí ovlivnit nemůžete, příkladem je již zmiňovaná genetická predispozice. Dalším těžko ovlivnitelným viníkem RS jsou viry, zejména virus Epsteina–Barrové (EBV), původce infekční mononukleózy. Virus nese na svém povrchu struktury podobné bílkovině obalující nervová vlákna a může podpořit „zmatení“ imunitního systému.

Důležité je soustředit se na to, co ovlivnit můžete. Kouření je rizikovým faktorem jak pro vznik choroby, tak i pro její rychlejší progresi. Výzkumy z dřívějších let jasně prokázaly souvislost mezi kouřením a jinými autoimunitními chorobami včetně revmatoidní artritidy, systémového lupusu či Gravesovy–Basedowovy choroby štítné žlázy. Další teorie předpokládá přímý neurotoxický efekt nikotinu a dalších toxických látek obsažených v tabáku. Rozsáhlá studie z roku 2009 jasně prokázala agresivnější počátek onemocnění, rychlejší průběh RS a větší úbytek mozkové tkáně u kuřáků. Dobrou zprávou je částečná možnost zvrácení efektu kouření. U lidí, kteří byli těžkými kuřáky a po diagnóze RS s kouřením přestali, se s odstupem času míra postižení jevila stejná jako u nekuřáků. Zanechání kouření je tak jedním z nejdůležitějších kroků v úspěšné léčbě.

Role střevního mikrobiomu a vitamínu D

Ukazuje se, že důležitý vliv na rozvoj a průběh RS má i strava. Děti trpící v průběhu dospívání obezitou mají vyšší riziko rozvoje RS v dospělosti. Záleží i na složení střevního mikrobiomu. Kolem trávicího systému je totiž umístěno až 80 % buněk imunitního systému. Mikrobiom ovlivňuje podle posledních výzkumů i centrální nervový systém a představuje zásadní předpoklad pro zdravou imunitu. Obecně doporučována je středomořská dieta.

U lidí s RS byly opakovaně naměřeny nižší hladiny vitamínu D, a to zejména v období vzplanutí nemoci (atak). Již před delší dobou byla také popsána souvislost mezi výskytem RS a větší vzdáleností bydliště od rovníku. Právě nedostatek slunečního záření a tím i vitamínu D (vytvářeného působením slunečního záření v kůži) by mohl být vysvětlením. Ačkoliv stále není jasný přesný mechanismus, roli vitamínu D při vzniku RS potvrdilo hned několik studií. Jedna z nich také prokázala, že nedostatek vitamínu D v dětství, a dokonce ještě před narozením, může zvýšit riziko rozvoje tohoto onemocnění v dospělosti.

Roztroušená skleróza je onemocnění vznikající souhrou genetických faktorů a na ně nasedajících faktorů vnějšího prostředí. Mezi ovlivnitelné faktory zvyšující riziko rozvoje RS nebo zhoršující průběh tohoto onemocnění patří zejména kouření, obezita a nedostatek vitamínu D.

(dos)